Algemene voorwaarden
ARTIKEL 1 – DEFINITIES EN TOEPASSINGSGEBEID
1.1. HELDERWIT BV, met ondernemingsnummer 1004.775.092 en maatschappelijke zetel te Van Duyststraat 172, 2100 Deurne, hierna "de adviseur" genoemd, is gespecialiseerd in het adviseren en begeleiden van familiebedrijven met het oog op het versterken van de bedrijfsstructuur, governance en opvolgingsplanning.
1.2. Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle offertes, opdrachten en overeenkomsten tussen de adviseur en de opdrachtgever. Met "opdrachtgever" wordt iedere natuurlijke of rechtspersoon bedoeld waarmee de adviseur een overeenkomst sluit tot het verzorgen van advies, begeleiding of trajecten.
1.3. Deze algemene voorwaarden maken integraal deel uit van elke overeenkomst. Tenzij expliciet anders vermeld in een schriftelijke overeenkomst of bijzondere voorwaarden gesloten tussen de adviseur en de opdrachtgever, kan hiervan niet worden afgeweken. In geval van afwijkende overeenkomst of bijzondere voorwaarden hebben deze laatste voorrang op de algemene voorwaarden, die van toepassing blijven voor hetgeen niet gedekt wordt door de afwijkende overeenkomst of bijzondere voorwaarden.
1.4. De algemene voorwaarden van de adviseur zijn van toepassing met uitsluiting van de algemene voorwaarden van de opdrachtgever.
1.5. Door het aanvragen van een offerte, het ondertekenen of goedkeuren van de offerte of overeenkomst verklaart de opdrachtgever kennis te hebben genomen van deze algemene voorwaarden en deze te aanvaarden.
1.6. Deze algemene voorwaarden zijn steeds online te consulteren op helderwit.be en worden vermeld op de achterzijde van facturen en offertes.
1.7. De adviseur behoudt zich het recht voor de algemene voorwaarden te allen tijde te wijzigen. Eventuele wijzigingen zijn van toepassing op nieuwe overeenkomsten. Voor lopende overeenkomsten op het moment van wijziging blijven de algemene voorwaarden gelden zoals bestaande tijdens het tot stand komen ervan.
1.8. Indien zich een situatie voordoet die niet geregeld werd in deze algemene voorwaarden, dient deze geïnterpreteerd te worden conform het gemene recht rekening houdende met de geest van deze algemene voorwaarden. De eventuele nietigheid of ongeldigheid van één van de bepalingen heeft in geen geval invloed op de geldigheid van de andere bepalingen, die integraal van kracht blijven.
ARTIKEL 2 – OFFERTES EN TOTSTANDKOMING OVEREENKOMST
2.1. Alle offertes en prijsindicaties van de adviseur zijn vrijblijvend en worden steeds gemaakt onder voorbehoud, tenzij uitdrukkelijk anders vermeld.
2.2. Offertes die door de adviseur worden uitgeschreven kennen een geldigheidsduur van veertien (14) kalenderdagen, tenzij anders vermeld. Indien de opdrachtgever pas na het verstrijken van de geldigheidsduur intekent op de offerte, is de adviseur niet gebonden aan de in de offerte weergegeven prijzen en modaliteiten.
2.3. De adviseur ziet toe op een nauwkeurige omschrijving van de aangeboden diensten. In geval van afwijking tussen de diensten en de beschrijving ervan, meldt de adviseur dit onverwijld aan de opdrachtgever en behoudt zich het recht voor af te zien van uitvoering van de overeenkomst mits restitutie van het reeds betaalde. De adviseur is slechts gehouden tot een middelenverbintenis voor wat de juistheid en/of volledigheid van de aangeboden informatie in offertes, overeenkomsten of op de website betreft en draagt geen aansprakelijkheid voor materiële vergissingen zoals typfouten.
2.4. Een door de opdrachtgever ondertekende offerte of overeenkomst, dan wel mondelinge aanvaarding of betaling van (een deel van) de overeengekomen prijs, maakt een bindende overeenkomst uit. Een aanvaarding door middel van elektronische communicatiemiddelen of op mondelinge wijze is evenzeer geldig.
2.5. De overeenkomst met de adviseur wordt, behoudens andersluidend beding, afgesloten voor bepaalde duur. Indien de overeenkomst uit periodiek te verrichten prestaties bestaat, zal de offerte of overeenkomst steeds aangeven in welke frequentie de dienstverlening zal plaatsvinden.
2.6. Wijzigingen aan de oorspronkelijke opdracht, zoals meerwerk, zijn enkel geldig indien de opdrachtgever en de adviseur hiertoe gezamenlijk beslissen. De opdrachtgever begrijpt en aanvaardt dat deze wijzigingen een mogelijke invloed kunnen hebben op het prijs- en tijdsbestek. De gevolgen van deze wijzigingen zijn volledig voor rekening van de opdrachtgever. De opdrachtgever heeft de mogelijkheid zijn gewijzigde opdrachtaanvaarding te allen tijde te herroepen, maar dit doet geen afbreuk aan zijn oorspronkelijke betalingsverplichtingen en de betalingsverplichting voor reeds uitgevoerde werkzaamheden.
ARTIKEL 3 – TARIEVEN EN FACTURATIE
3.1. Het uurtarief wordt per opdracht overeengekomen en vermeld in de offerte. Het uurtarief is van toepassing op individuele en groepsgesprekken, voorbereidingstijd, verwerkingstijd, rapportage en reistijd naar en van de locatie van de opdrachtgever, tenzij in de offerte uitdrukkelijk anders is overeengekomen.
3.2. Alle vermelde prijzen worden weergegeven in euro (€) en zijn steeds exclusief BTW, tenzij anders vermeld.
3.3. De prijzen worden gebaseerd op de omvang en complexiteit van de voorziene dienstverlening zoals weergegeven in de offerte of overeenkomst.
ARTIKEL 4 – TRAJECTEN EN BEGELEIDINGSPROGRAMMA'S
4.1. Indien partijen een langlopend traject of begeleidingsprogramma overeenkomen, geldt het volgende. Het volledige overeengekomen bedrag blijft verschuldigd, ongeacht het aantal uitgevoerde sessies. Voortijdige beëindiging door de opdrachtgever ontslaat niet van de betalingsverplichting voor het volledige traject. Reeds gedane betalingen worden niet terugbetaald en eventuele gespreide betalingsregelingen blijven volledig van kracht.
4.2. Bij trajecten op maat kan de inhoud op vraag van de opdrachtgever gewijzigd worden middels schriftelijk verzoek en mits aanvaarding door de adviseur. Het verzoek dient uiterlijk vijf (5) werkdagen voor aanvang van de volgende sessie kenbaar gemaakt te worden. De adviseur behoudt zich het recht voor tot het dienovereenkomstig aanpassen van de offerte of prijsopgave.
4.3. Het aantal sessies in een traject wordt in onderling overleg met de opdrachtgever bepaald. De opdrachtgever erkent hierbij dat het aantal vooropgestelde sessies een inschatting betreft en dat het doorlopen van het volledige traject noodzakelijk kan zijn.
4.4. De opdrachtgever heeft het recht een traject te allen tijde te beëindigen. In dergelijk geval heeft de adviseur van rechtswege recht op vergoeding van de reeds geleverde diensten, alsmede op een vergoeding voor gederfde winst forfaitair begroot op 30% van het resterende gedeelte van het traject. Deze forfaitaire vergoeding laat het recht van de adviseur om betaling te vorderen van een aantoonbaar hoger werkelijk geleden schade onverlet.
ARTIKEL 5 – ANNULERINGSBELEID
5.1. Afspraken kunnen tot 24 uur voor aanvang kosteloos worden afgezegd of verplaatst. Bij annulering binnen 24 uur of bij niet-verschijnen wordt het volledige gesprek aangerekend.
5.2. Indien de opdrachtgever niet aanwezig is op de ingeplande afspraak zonder voorafgaande annulering, wordt een "no show" fee aangerekend gelijk aan het volledige overeengekomen tarief voor die sessie.
ARTIKEL 6 – BETALINGSVOORWAARDEN
6.1. Facturen dienen binnen 8 dagen na factuurdatum te worden voldaan. Betaling gebeurt zonder aftrek, compensatie of opschorting.
6.2. Alle betalingen, inclusief betalingen voor werkzaamheden die door derden in opdracht van de adviseur worden uitgevoerd, dienen rechtstreeks aan de adviseur te worden voldaan.
6.3. Bij niet-betaling binnen de gestelde termijn is de opdrachtgever onmiddellijk na het verstrijken van de factuurdatum van rechtswege en zonder ingebrekestelling een verwijlintrest van 10% verschuldigd met een minimum van € 350, alsook een forfaitair bedrag van € 75 ter dekking van buitengerechtelijke invorderingskosten. Dit geldt als forfaitaire schadevergoeding voor de andere kosten dan het renteverlies en de eigenlijke gerechtskosten, onverminderd het recht van de adviseur voor het vorderen van meerschade.
6.4. Bij betalingsverzuim kan de adviseur de werkzaamheden met onmiddellijke ingang opschorten of de overeenkomst mits eenvoudige kennisgeving, zonder vereiste tot ingebrekestelling of gerechtelijke tussenkomst, beëindigen, zonder enig recht op schadevergoeding in hoofde van de opdrachtgever. Bovendien wordt bij laattijdige betaling het resterende saldo integraal en onmiddellijk opeisbaar, evenals de overige nog niet vervallen facturen.
6.5. Opmerkingen met betrekking tot de factuur dienen uiterlijk binnen acht (8) kalenderdagen na de factuurdatum kenbaar te worden gemaakt aan de adviseur op schriftelijke en gemotiveerde wijze. Bij gebreke aan tijdig protest wordt de opdrachtgever geacht akkoord te gaan met de inhoud van de factuur.
6.6. In geval van liquidatie, faillissement of surseance van betaling van de opdrachtgever zijn de vorderingen van de adviseur en de verplichtingen van de opdrachtgever jegens de adviseur onmiddellijk opeisbaar.
ARTIKEL 7 – UITVOERING VAN DE OVEREENKOMST
7.1. Met de adviseur gesloten overeenkomsten leiden tot een inspanningsverbintenis, niet tot een resultaatsverbintenis. De adviseur staat niet in voor het succes en welslagen van de dienstverlening, noch voor de mate waarin de dienstverlening bijdraagt aan het door de opdrachtgever gestelde doel.
7.2. De adviseur is gehouden haar verplichtingen zodanig na te komen als naar normen van zorgvuldigheid en vakmanschap naar de maatstaven van het moment van nakomen van de adviseur verlangd kan worden.
7.3. Een vlotte medewerking van de opdrachtgever is noodzakelijk om een opdracht tot een goed einde te brengen. Dit betekent alle redelijkerwijs noodzakelijke handelingen stellen die vereist zijn voor de goede uitvoering van de overeenkomst. De opdrachtgever begrijpt en aanvaardt dat een gebrek aan medewerking gevolgen kan hebben voor de vooropgestelde timing en kosten. Eventuele gevolgen hiervan zijn volledig voor rekening van de opdrachtgever.
7.4. De opdrachtgever draagt er zorg voor dat alle gegevens waarvan de adviseur aangeeft dat deze noodzakelijk zijn, of waarvan de opdrachtgever redelijkerwijs behoort te begrijpen dat deze noodzakelijk zijn voor het uitvoeren van de overeenkomst, tijdig aan de adviseur worden verstrekt. De opdrachtgever staat in voor de juistheid, volledigheid en betrouwbaarheid van de verstrekte gegevens. Indien de voor de uitvoering van de overeenkomst benodigde gegevens niet tijdig aan de adviseur zijn verstrekt, heeft de adviseur het recht de uitvoering van de overeenkomst op te schorten en/of de uit de vertraging voortvloeiende extra kosten volgens de gebruikelijke tarieven aan de opdrachtgever in rekening te brengen.
7.5. De adviseur is niet aansprakelijk voor schade, van welke aard ook, doordat de adviseur is uitgegaan van door de opdrachtgever verstrekte onjuiste en/of onvolledige gegevens, tenzij deze onjuistheid of onvolledigheid door hem of haar kenbaar behoorde te zijn.
7.6. Indien en voor zover een goede uitvoering van de overeenkomst dit vereist, heeft de adviseur het recht bepaalde werkzaamheden te laten verrichten door derden. Dit zal in overleg met de opdrachtgever gebeuren. De adviseur staat in voor de kwaliteit van de door derden geleverde diensten alsof zij deze zelf had uitgevoerd.
7.7. Tenzij anders overeengekomen, behoudt de adviseur de volledige vrijheid in het aanwenden van ondersteunende materialen en technieken bij de uitvoering van de toevertrouwde opdracht.
7.8. De diensten van de adviseur worden in principe enkel uitgevoerd op werkdagen. In geval van uitzonderlijke en bijzondere omstandigheden die dienstverlening in het weekend en/of op feestdagen vereist, kan hier in onderling overleg van worden afgeweken. Desgevallend behoudt de adviseur zich het recht voor tot het aanrekenen van extra kosten.
ARTIKEL 8 – TERMIJNEN
8.1. De uitvoeringstermijn voor trajecten of begeleiding wordt steeds in onderling overleg met de opdrachtgever bepaald, rekening houdende met de omvang en de complexiteit van de voorziene dienstverlening. Wanneer er geen uitvoeringstermijn werd overeengekomen, zal de dienstverlening binnen een redelijke termijn plaatsvinden.
8.2. De opgegeven uitvoeringstermijn is steeds als indicatief te beschouwen. Bij overschrijding kan zij geen aanleiding vormen tot ontbinding van de overeenkomst of enige vorm van schadevergoeding, noch vormt dit een geldige reden tot weigering van betaling door de opdrachtgever.
8.3. Wanneer de opdrachtgever de opdracht wijzigt of bijkomende opdrachten geeft die door de adviseur worden aanvaard, zal de uitvoeringstermijn verlengd worden met de tijd die redelijkerwijs nodig is om deze wijzigingen of bijkomende opdrachten uit te voeren.
ARTIKEL 9 – VERTROUWELIJKHEID
9.1. Beide partijen zijn verplicht tot geheimhouding van alle vertrouwelijke informatie die zij in het kader van hun overeenkomst van elkaar of uit andere bron hebben verkregen. Informatie geldt als vertrouwelijk als dit door de andere partij is medegedeeld of als dit voortvloeit uit de aard van de informatie.
9.2. Elke partij zal gedurende de overeenkomst en voor drie (3) jaar na beëindiging daarvan om welke reden dan ook, alle informatie (zowel schriftelijk als mondeling) van vertrouwelijke aard verkregen uit en/of met betrekking tot de andere partij onder of in verband met deze overeenkomst en/of de levering van de dienst vertrouwelijk behandelen en zal, zonder de voorafgaande schriftelijke toestemming van de andere partij, deze gegevens niet openbaar maken aan een andere persoon (met uitzondering van de eigen medewerkers en professionele adviseurs die behoefte hebben om de informatie te kennen).
9.3. Aan de opdracht zal door de adviseur niet zonder toestemming van de opdrachtgever extern worden gerefereerd.
9.4. De opdrachtgever erkent dat de dienstverlening van de adviseur betrekking kan hebben op relaties en persoonlijke ervaringen binnen het familiebedrijf en dat hiermee de veruitwendiging van bepaalde vertrouwelijke informatie gepaard kan gaan. De opdrachtgever verbindt zich in het kader hiervan tot het naleven van een discretie- en confidentialiteitsplicht.
ARTIKEL 10 – INTELLECTUEEL EIGENDOM
10.1. Alle informatie, inclusief knowhow, documenten, analyses, adviezen, tekeningen, merken, logo's, ideeën en methoden ontwikkeld door de adviseur die tijdens gesprekken, trajecten of begeleiding worden aangewend, blijven de uitsluitende intellectuele eigendom van de adviseur zonder dat hierbij enig auteursrecht noch reproductierecht wordt toegekend aan de opdrachtgever. De loutere overdracht van informatie, knowhow, documenten of adviezen aan de opdrachtgever doet hier geen afbreuk aan.
10.2. Het is de opdrachtgever niet toegestaan om zonder uitdrukkelijke schriftelijke toestemming van de adviseur gegevens uit en/of gedeelten van het verstrekte materiaal door te geven aan derden, te publiceren, te verspreiden of te vermenigvuldigen op welke wijze dan ook.
10.3. De opdrachtgever is gerechtigd tot het aanwenden van de informatie, knowhow, documenten en adviezen voor persoonlijk gebruik binnen zijn organisatie. Het is de opdrachtgever uitdrukkelijk verboden om de informatie, knowhow, documenten of adviezen in eigen naam en voor eigen rekening, dan wel in naam en voor rekening van derden commercieel te exploiteren, behoudens voorafgaandelijke en schriftelijke toestemming van de adviseur.
10.4. Het is de opdrachtgever niet toegestaan de informatie, knowhow, documenten of adviezen die tot de uitsluitende intellectuele eigendom van de adviseur behoren te imiteren, te wijzigen of te modificeren zonder voorafgaandelijke schriftelijke toestemming van de adviseur.
ARTIKEL 11 – AANSPRAKELIJKHEID
11.1. De adviseur neemt geen verbintenissen op zich voor wat betreft het te bereiken resultaat van een traject of begeleiding. Hij kan dan ook niet verantwoordelijk gehouden worden voor het niet behalen van het verwachte of gewenste resultaat.
11.2. De adviseur aanvaardt geen aansprakelijkheid voor schade ontstaan door of in verband met door hem verrichte diensten, tenzij de opdrachtgever aantoont dat de schade is veroorzaakt door opzet of grove schuld van de adviseur.
11.3. De aansprakelijkheid van de adviseur is in elk geval beperkt tot de factuurwaarde van de opdracht, althans dat gedeelte van de opdracht waarop de aansprakelijkheid betrekking heeft, met een maximum van het bedrag waarvoor de beroepsaansprakelijkheidsverzekering tussenkomst verleent.
11.4. De adviseur is in geen geval aansprakelijk voor vermogensschade, winstderving, materiële schade, indirecte schade of gevolgschade, noch indien deze aan de opdrachtgever of aan derden is berokkend.
11.5. De opdrachtgever vrijwaart de adviseur in hoofdsom, kosten en interesten voor eventuele aanspraken van derden die in verband met de uitvoering van de opdracht of overeenkomst schade beweren geleden te hebben.
11.6. Voor zover de adviseur in uitvoering van haar dienstverlening afhankelijk is van de medewerking, diensten of leveringen van derden, waaronder leveranciers of onderaannemers, kan zij op geen enkele manier aansprakelijk gesteld worden voor enige schade voortvloeiend uit eventuele vertragingen of tekortkomingen van deze derden.
11.7. Op straffe van verval van recht dient iedere vordering van de opdrachtgever tot schadevergoeding te worden ingesteld binnen een termijn van drie (3) maanden nadat de feiten waarop deze vordering wordt gebaseerd gekend waren door de opdrachtgever of redelijkerwijs gekend konden zijn.
ARTIKEL 12 – KLACHTEN
12.1. In geval van gebreken of tekortkomingen is de opdrachtgever verplicht de adviseur hiervan in kennis te stellen binnen acht (8) kalenderdagen vanaf het beëindigen van de dienstverlening. Dit door middel van een met reden omkleed schrijven (brief, mail of aangetekende zending). Bij gebreke aan (tijdige) reactie wordt de opdrachtgever geacht akkoord te gaan met de verkregen dienstverlening.
12.2. In geval van tijdige en gegronde klacht dient de adviseur een termijn van één (1) maand te worden gegund om tegemoet te komen aan de vermeende tekortkoming, alvorens de opdrachtgever beroep kan doen op diens overige rechten. De opdrachtgever erkent dat deze periode redelijk is, gelet op de betrokken dienstverlening.
12.3. Gebreken in de uitvoering of niet-conformiteit van de dienstverlening die zichtbaar waren op het moment van het uitvoeren van de toevertrouwde opdracht en waarvan de opdrachtgever wordt geacht kennis genomen te hebben, worden gedekt door de aanvaarding van de dienstverlening en komen niet in aanmerking voor enige vorm van schadeloosstelling.
ARTIKEL 13 – OVERMACHT EN BEËINDIGING
13.1. In geval van tijdelijke overmacht worden de verplichtingen van de adviseur onder deze overeenkomst geschorst of beperkt gedurende de periode van overmacht zonder enige aansprakelijkheid in hoofde van de adviseur.
13.2. Onder overmacht dient te worden verstaan: elke onvoorzienbare en onvermijdbare gebeurtenis onafhankelijk van de wil van de adviseur die een onoverkomelijk beletsel uitmaakt voor de nakoming van diens verbintenis, zoals maar niet beperkt tot ziekte, overlijden, bedrijfsstoornissen, technische problemen of tekortkomingen van leveranciers of onderaannemers, embargo's, wettelijke verplichtingen of verboden, terrorisme of oorlog.
13.3. Indien de overeenkomst door overmacht gedurende meer dan drie (3) maanden niet kan worden uitgevoerd en aldus niet meer als tijdelijk kan worden aangezien, hebben zowel de adviseur als de opdrachtgever het recht om de overeenkomst op schriftelijke wijze te herzien of te beëindigen, mits betaling van de reeds geleverde diensten, zonder dat schadevergoeding verschuldigd is aan de andere partij.
13.4. De adviseur kan de overeenkomst zonder voorafgaande ingebrekestelling en zonder voorafgaandelijke rechterlijke tussenkomst lastens de opdrachtgever ontbinden in geval de opdrachtgever zich niet, onbehoorlijk of onvolledig houdt aan de gesloten overeenkomst inclusief de algemene voorwaarden (bijvoorbeeld het niet voldoen aan de betalingsverplichting, onredelijk of storend gedrag, het verspreiden van negativiteit over de adviseur, het niet respecteren van de vereiste discretie en confidentialiteit).
13.5. Het recht van de adviseur om de overeenkomst lastens de opdrachtgever te ontbinden laat diens recht om van de opdrachtgever een schadevergoeding te vorderen onverlet. Minstens dient de opdrachtgever het reeds uitgevoerde gedeelte van de toevertrouwde opdracht te vergoeden.
13.6. De adviseur behoudt zich tevens het recht voor om de overeenkomst van rechtswege en zonder voorafgaande ingebrekestelling of rechterlijke tussenkomst als ontbonden te beschouwen in geval van faillissement, liquidatie, kennelijk onvermogen alsook bij om het even welke wijziging aan de juridische toestand van de opdrachtgever, zonder dat de opdrachtgever gerechtigd is op enige vorm van schadeloosstelling.
ARTIKEL 14 – PERSOONSGEGEVENS EN PRIVACY
14.1. De adviseur erkent het belang van een veilige verwerking van persoonsgegevens conform de geldende Belgische wetgeving, waaronder de wet van 30 juli 2018, alsmede Verordening (EU) 2016/679 (AVG/GDPR) en tracht deze na te leven.
14.2. Door het aangaan van een overeenkomst verleent de opdrachtgever toestemming voor verwerking van persoonsgegevens. De door de adviseur verzamelde persoonsgegevens worden uitsluitend aangewend ter uitvoering van de dienstverlening en voor eigen administratieve doeleinden. Deze worden niet doorgegeven aan derden, behoudens uitdrukkelijke voorafgaande en schriftelijke toestemming van de opdrachtgever of wanneer de adviseur beroep doet op derden die noodzakelijkerwijze in kennis gesteld dienen te worden van de verstrekte persoonsgegevens voor het voorzien van de dienstverlening.
14.3. De adviseur verbindt zich ertoe de nodige technische en organisatorische maatregelen te treffen om verlies of enige andere vorm van onrechtmatige verwerking van persoonsgegevens tegen te gaan, rekening houdende met de stand van de techniek en de aard van de verwerking.
14.4. De opdrachtgever heeft het recht op inzage, kosteloze verbetering en/of weglating van diens verzamelde persoonsgegevens te verzoeken, alsmede het recht om diens toestemming in te trekken of om de overdraagbaarheid van diens gegevens te verzoeken. De door de adviseur verzamelde gegevens kunnen geraadpleegd worden na schriftelijk verzoek aan de adviseur via kendy@helderwit.be.
14.5. De persoonsgegevens die voor het opmaken van de offerte of het uitvoeren van de dienstverlening worden opgevraagd, worden niet langer bewaard dan noodzakelijk voor de uitvoering van de desbetreffende dienstverlening. Indien de adviseur de gegevens voor een langere periode bewaart, baseert hij zich hiervoor te allen tijde op de nodige rechtvaardigingsgronden, waaronder de wettelijke verplichtingen inzake boekhouding en aansprakelijkheid.
ARTIKEL 15 – SLOTBEPALINGEN
15.1. Voor vragen of opmerkingen kan de opdrachtgever zich richten tot de adviseur op Van Duyststraat 172, 2100 Deurne, kendy@helderwit.be of 0479 76 81 52.
15.2. Op alle overeenkomsten is het Belgisch recht van toepassing. Geschillen worden voorgelegd aan de rechtbanken van het gerechtelijk arrondissement Antwerpen.
Wil je meer weten?
Lees meer over De Familietafel, mijn unieke aanpak voor familiebedrijven.
Wil je meer over mij weten? Maak kennis met Kendy, de persoon achter HELDER.
Ben je op zoek naar inspirerende inzichten? Bezoek dan zeker mijn blog of beluister de podcast.
Of neem contact op om te bespreken wat ik voor jullie familiebedrijf kan betekenen.