Algemene voorwaarden

Artikel 1. Definities

De algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle activiteiten van HELDER, onderdeel van HELDERWIT bv, of op  alle daarmee verband houdende handelingen, zowel van voorbereidende als uitvoerende aard. In deze algemene voorwaarden wordt naar Kendy Smits verwezen als "de begeleider" of de "opdrachtnemer"
Met de "de klant" wordt iedere natuurlijke persoon, rechtspersoon, organisatie of samenwerkingsverband waarmee opdrachtnemer een overeenkomst sluit tot het verzorgen van begeleiding, coaching, trainingen, opleidingen, advies, lezingen of andere diensten, ongeacht de omvang of vorm van deelname. bedoeld. Deelnemer(s): is de persoon of personen die rechtstreeks deelnemen aan de uitvoering van de overeengekomen diensten, waaronder individuele deelnemers, teamleden, familieleden of andere betrokkenen.

HELDER - Kendy Smits behoudt zich het recht de 'Algemene Voorwaarden' op ieder moment te wijzigen. De wijzigingen hebben geen invloed op lopende overeenkomsten.


Artikel 2. Toepassing van deze Algemene Voorwaarden

  1. Deze voorwaarden zijn van toepassing op alle offertes, overeenkomsten en diensten die door opdrachtnemer worden aangeboden en geleverd, ongeacht of deze betrekking hebben op individuele trajecten, groepsbegeleiding, familiebedrijfstrajecten, advies of andere vormen van samenwerking.

  2. Afwijkingen van deze voorwaarden zijn alleen geldig indien schriftelijk en uitdrukkelijk overeengekomen.

Artikel 3. Offertes

  1. Offertes van opdrachtnemer zijn vrijblijvend en geldig gedurende 30 dagen, tenzij anders aangegeven. Opdrachtnemer is slechts gebonden aan een offerte indien de klant de offerte schriftelijk binnen deze termijn accepteert.

  2. Prijzen zijn exclusief BTW, tenzij anders vermeld.

  3. Offertes worden gebaseerd op de op dat moment beschikbare informatie.

Artikel 4. Uitvoering van de overeenkomst

  1. Met de opdrachtnemer gesloten overeenkomsten leiden voor opdrachtnemer tot een inspanningsverplichting, niet tot een resultaatsverplichting, waarbij opdrachtnemer gehouden is haar verplichtingen zodanig na te komen, als naar normen van zorgvuldigheid en vakmanschap naar de maatstaven van het moment van nakomen van opdrachtnemer verlangd kan worden.

  2. Indien en voor zover een goede uitvoering van de overeenkomst dit vereist, heeft opdrachtnemer het recht bepaalde werkzaamheden te laten verrichten door derden. Dit zal altijd in overleg met de opdrachtgever gebeuren.

  3. De opdrachtgever draagt er zorg voor dat alle gegevens, waarvan opdrachtnemer aangeeft dat deze noodzakelijk zijn of waarvan de opdrachtgever redelijkerwijs behoort te begrijpen dat deze noodzakelijk zijn voor het uitvoeren van overeenkomst, tijdig aan opdrachtnemer worden verstrekt. Indien de voor de uitvoering van de overeenkomst benodigde gegevens niet tijdig aan de opdrachtnemer zijn verstrekt, heeft opdrachtnemer het recht de uitvoering van de overeenkomst op te schorten en/of de uit de vertraging voortvloeiende extra kosten volgens de gebruikelijke tarieven aan de opdrachtgever in rekening te brengen.

  4. Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor schade, van welke aard ook, doordag opdrachtnemer is uitgegaan van door de opdrachtgever verstrekte onjuiste en/of onvolledige gegevens, tenzij deze onjuistheid of onvolledigheid door hem of haar kenbaar behoorde te zijn.

Artikel 5. Contractduur en opzegging

  1. Als de tussen partijen gesloten overeenkomst betrekking heeft op het meer dan eenmaal leveren van dezelfde prestatie, wordt deze geacht te zijn aangegaan voor onbepaalde tijd tenzij uitdrukkelijk en schriftelijk anders is overeengekomen.

  2. Beide partijen kunnen te allen tijde de overeenkomst schriftelijk opzeggen. Indien de duur van de opdracht een jaar of langer is, dienen partijen een opzegtermijn van tenminste 3 maanden in acht te nemen.

Artikel 6. Wijziging van de overeenkomst

  1. Indien tijdens de uitvoering van de overeenkomst blijkt dat het voor een behoorlijke uitvoering noodzakelijk is om de te verrichten werkzaamheden te wijzigen of aan te vullen, zullen partijen de overeenkomst tijdig en in overleg dienovereenkomstig aanpassen.

  2. Indien partijen overeenkomen dat de overeenkomst wordt gewijzigd of aangevuld, kan het tijdstip van voltooiing van de uitvoering daardoor worden beïnvloed. Opdrachtnemer zal de opdrachtgever zo spoedig mogelijk hiervan op de hoogte stellen.

  3. Indien wijziging of aanvulling van de overeenkomst financiële en/of kwalitatieve consequenties heeft, zal opdrachtnemer de opdrachtgever hierover van te voren inlichten.

  4. Indien een vast honorarium is overeengekomen zal opdrachtnemer daarbij aangeven in hoeverre de wijziging of aanvulling van de overeenkomst een overschrijding van dit honorarium tot gevolg heeft.

Artikel 7. Geheimhouding

  1. Betrokken partijen zijn verplicht tot geheimhouding van alle vertrouwelijke informatie die zij in het kader van hun overeenkomst van elkaar of uit andere bron hebben verkregen. Informatie geldt als vertrouwelijk als dit door de andere partij is medegedeeld of als dit voortvloeit uit de aard van de informatie.

  2. Aan de opdracht zal door opdrachtnemer niet zonder toestemming van de opdrachtgever extern gerefereerd worden.

Artikel 8. Betaling

  1. Betaling dient tenzij schriftelijk anders overeengekomen te gebeuren binnen de 15 dagen na factuurdatum, op een door de opdrachtnemer aan te geven wijze in de valuta waarin is gefactureerd. Betaling zal plaatsvinden zonder aftrek, compensatie of opschorting uit welke hoofden dan ook.

  2. Indien de opdrachtgever de verschuldigde bedragen niet uiterlijk op de vervaldag heeft betaald, zal hij automatisch in gebreke zijn, zonder dat verder ingebrekestelling vereist is. In geval van betalingsverzuim door de opdrachtgever is de opdrachtnemer gerechtigd alle ten behoeve van de opdrachtgever te verrichten werkzaamheden met onmiddellijke ingang te staken of op te schorten, zonder dat hij daarvoor op enige wijze jegens de opdrachtgever schadeplichtig kan worden gesteld.

  3. Bij niet betaling binnen de gestelde termijn is er, van rechtswege en zonder aanmaning of ingebrekestelling, een verwijlintrest van 10 % verschuldigd en dit vanaf de zestiende dag na de factuurdatum.

  4. Ingeval van liquidatie, faillissement of surseance van betaling van de opdrachtgever zullen de vorderingen van opdrachtnemer en de verplichtingen van de opdrachtgever jegens opdrachtnemer onmiddellijk opeisbaar zijn.

  5. Als van de opdrachtnemer meer dan de gebruikelijk inspanning wordt verlangd ter uitvoering van de overeenkomst, kan de opdrachtnemer voor aanvang van haar werkzaamheden betaling (of daarmee gelijk te stellen zekerheid) eisen.

Artikel 9. Aansprakelijkheid

  1. Begeleiding is geen vervanging van medische of psychologische hulpverlening van welke aard ook. Een begeleider stelt geen diagnose en mag/kan geen medische diagnoses of analyses in vraag stellen.

  2. Indien de klant in behandeling is bij een arts, dient de klant dit zelf vooraf te melden aan de begeleider.

  3. Opdrachtnemer aanvaardt geen enkele aansprakelijkheid, hoe dan ook, voor schade ontstaan door of in verband met door hem verrichte diensten, tenzij de opdrachtgever aantoont dat de schade is veroorzaakt door opzet of grove schuld van opdrachtnemer.

  4. De aansprakelijkheid van opdrachtnemer is beperkt tot de factuurwaarde van de opdracht, althans dat gedeelte van de opdracht waarop de aansprakelijkheid betrekking heeft.

Artikel 10. Annulering / beëindiging van de overeenkomst / afspraken niet nagekomen

  1. Bij annulering of voortijdige beëindiging van deelname door de klant of deelnemer bestaat geen recht op terugbetaling van reeds betaalde bedragen, tenzij schriftelijk anders is overeengekomen.

  2. Individuele afspraken kunnen kosteloos tot 48 uur voor aanvang worden gewijzigd of geannuleerd. Bij latere annulering of no-show behoudt opdrachtnemer het recht het volledige tarief in rekening te brengen.

  3. Indien een partij wezenlijk tekortschiet en na schriftelijke ingebrekestelling binnen een redelijke termijn geen herstel plaatsvindt, kan de andere partij de overeenkomst beëindigen zonder vergoeding, met behoud van recht op betaling voor reeds geleverde prestaties.

Artikel 11. Persoonsgegevens

  1. Door het aangaan van een overeenkomst met de opdrachtnemer wordt aan opdrachtnemer toestemming verleend voor automatische bewerking van de uit de overeenkomst verkregen persoonsgegevens. Deze persoonsgegevens worden niet doorgegeven aan derden en zullen door opdrachtnemer uitsluitend gebruikt worden voor eigen activiteiten.

Artikel 12. intellectuele eigendom en auteursrechten

  1. De bij de voorbespreking, voorbereiding en/of uitvoer door aan de opdrachtgever verstrekte stukken, zijn uitsluitend bestemd om gebruikt te worden bij de uitvoer van de overeengekomen opdracht en mogen niet worden vermenigvuldigd of ter beschikking worden gesteld aan derden.

  2. Indien auteursrechten of rechten van intellectueel eigendom berusten op stukken die gebruikt worden bij de voorbespreking, voorbereiding en/of uitvoer van door HELDERWIT aan de opdrachtgever geleverde producten en diensten, is en blijft HELDERWIT voor, tijdens en na de opdracht (behoudens licenties van derden) houder of eigenaar van deze rechten. De opdrachtgever krijgt alleen een niet-overdraagbaar gebruiksrecht voor zover dat voor de uitvoering van de overeenkomst noodzakelijk is.

Artikel 13. Geschillen

  1. Op iedere overeenkomst tussen opdrachtnemer en opdrachtgever is de Belgische wetgeving van toepassing.

  2. Geschillen voortvloeiende uit overeenkomsten waarop deze voorwaarden van toepassing zijn worden beslecht door de rechtbanken van het gerechtelijk Arrondissement Antwerpen. 

Wil je meer weten?


Lees meer over De Familieconnectie, mijn unieke aanpak voor familiebedrijven.

Wil je meer over mij weten? Maak kennis met Kendy, de persoon achter HELDER.

Ben je op zoek naar inspirerende inzichten? Bezoek dan zeker mijn blog.

Of neem contact op om te bespreken wat ik voor jullie familiebedrijf kan betekenen.


Leiderschap met vertrouwen

en verbinding in familiebedrijven

Van Duyststraat 172

2100 Deurne

©2025 HELDERWIT BV

BE1004.775.092

Leiderschap met vertrouwen

en verbinding in familiebedrijven

Van Duyststraat 172

2100 Deurne

©2025 HELDERWIT BV

BE1004.775.092

Leiderschap met vertrouwen

en verbinding in familiebedrijven

Van Duyststraat 172

2100 Deurne

©2025 HELDERWIT BV

BE1004.775.092